Hur hittar man rätt barnomsorg?

Idag har jag varit mest ledsen, och besviken. Och en aning sur.


Dagen började bra hemma, jag satte sen Thelma i vagnen upp till bilen då jag har märkt att det är mycket lättare att få sätta fast henne i bilbarnstolen än om hon har fått gå. Gå är ju så roligt!
Vi åkte till dagmamman, även om det nu är nära så blir det här den bästa lösningen för mig. Kort bilfärd och sen ut igen, men nu får Thelma gå från parkeringen till dagmamman. En mycket stolt liten tjej stapplar fram och pekar på grus, blommor och annat roligt man kan hitta ute.
Kl 9:15 är vi framme hos dagmamman.


Tomt


Hmm, jaha nu då? Dagmamman och hennes kollegor vet att jag har ont, att de kan ta tid för mig, samt att jag kommer vid 9-tiden. Försöker ringa dagmamman på mobilen, men inget svar. De har alltså gått iväg, men var?
Jag förstår ju att dagmamman inte ringa alla om hon har många barn, men hon visste att Thelma skulle dit idag, och hennes dubbelbarnvagn var borta så hon har uppenbarligen räknat med Thelma. Och om man har totalt 5 barn och ett saknas, vad gör man? Skiter i det?
Dagen går, eftermiddag hör ingenting.  Jag försökte ringa men kom inte fram, ska jag jaga vidare då? Nej jag ringde inte mera under dagen då jag blev uppriktigt ledsen och sur. Räknas inte Thelma, om hon inte dyker upp en dag? Det är väl ändå en dagmammas intresse att veta vad ett barn har tagit vägen med?

Så dagens händelse blev ytterligare en sak som gjorde mig tveksam. Det är några andra saker jag har funderat på tidigare, kanske små saker, men det gäller mitt barn och det är jag som väljer omsorg, då vill jag ha det jag tycker är bäst, och passar oss som familj. Thelma har gått drygt 3 månader hos sin dagmamma nu och det är väl först nu man får en klar bild på hur verksamheten ser ut.

Anledningarna till att vi valde dagmamma:

  • Liten barngrupp hos enskilda dagmamman
  • Tre dagmammor med tätt samarbete som kunde täcka upp för varandra vid ex sjukdom
  • Thelma fick möjlighet att träffa större barngrupp dagligen då  de tre dagmammorna träffas dagligen
  • Ute och leka mycket- oavsett väder
  • Ingen konstig pedagogisk inrikting: barnen får vara barn och leka

Jag funderar ordentligt nu, faktiskt. Dagens händelse plus de tidigare. Är dagmamma det bästa för oss, är blandbarngrupp bra? De yngsta är 18 månader, äldsta killen drygt 5 år.
Anders får uppdraget att prata med dagmamman i morgon om det som var idag. Jag fixar inte det, inte med en klump av osäkerhet vad jag vill i magen. Sen får vi se men just nu så funderar jag faktiskt på annan barnomsorg.



Jag orkar inte med tjafs, och då jag blev så ledsen över det hela orkar jag och mina gravidhornoner inte ta tag i det. Och med gravidhormoner menar jag inte att jag får humör, som tyvärr många tror, även nära släktingar. Jag blir ledsen, gråter, men får höra att jag har ett humör och blir arg. Tack för den- inte funderat på att det sårar mig ännumera?
Att jag känner mig ledsen plus konstant smärta gör ju inte att jag blir direkt pigg. Det tär på mig rätt så bra. Det finns en person som ser hur det här påverkar mig, Anders. Att jag är så trött att jag kan sova en hel dag, för att gå upp och äta och sen forsätta sova.

För att inte hela dagens inlägg ska bli skittrist och gnällig så visar jag en bild på min fina nya skötväska, som jag har sneglat på i över ett år. Nu är den min!!




Thelma blev alltså hemma med mig idag, och det är alltid mysigt, även om jag får "betala" tillbaka senare på kvällen. Och tur var nog det för annars hade hela dagen varit pest. Jag hade lovat att kolla Aske ett par minuter när hans mamma var hos läkaren. Det hela gick utmärkt eftersom Thelma och Aske nu är så vana vid varandra. Skittråkit väder ute så vi hamnade på Saltsjöbus-igen.

Jag hann inte se så mycket av Thelma när jag hade fått av henne ytterskorna. Hon stack iväg och snart såg jag en liten rumpa dyka ned i bollhavet! Det är hennes bollhav! Tror hon i alla fall. Idag vågade hon på sig stora rutchkanan med, om jag höll i henne.  Det blev ett par åk innan hon gladerligern mumsade i sig dagens lunch med god aptit: Köttbullar!!  Själv gick jag lös på en mycket god fetaostsallad. Thelma ville såklart smaka, men varken fetaost eller oliver faller unga damen i smaken. Som tur är, mer till mig!!

Dagens besök på Saltsjöbus var helt spontant, så jag hade inte med mig blöjor, eller servetter. Men, det är ett barnvänligt cafe, för självfallet fanns det blöjor att köpa! Toppen!



En mycket nöjd Thelma sov middag hemma och vaknade lagom tills pappa klev genom dörren och då blev det full rulle igen! Thelma fick förresten nya skor av sin farmor på posten häromdagen. Jättefina och de passar perfekt, på händerna! Den ena skon fick även en premiärbadtur idag... i toaletten. En vacker dag lyckas hon väl lura ned katten i toaletten med!


Kommentarer
Postat av: ☆ ☆ ☆Emma☆ ☆ ☆
2010-04-23 @ 09:20:06 URL: http://mammanemma.blogg.se/

dagmamma har jga :)

Postat av: Anna Lewin
2010-04-23 @ 09:48:16

Knepigt med barnomsorgen... Det är SÅ viktigt att det känns bra och att ens barn & man själv känner sig välkommet och sett! Man ska ju lämna det bästa man har där måååånga timmar! Jag gick själv hos dagmamma, men vi kände inget större intresse av att ha Dennis hos en. Det blev förskola. Som är kanon nästan jämt (klart man har synpunkter ibland). Kan saker bättra sig om Anders pratar med henne? Btw -SNYGG skötväska! Vad är det för någon?

Postat av: Malin
2010-04-23 @ 10:15:24 URL: http://mittlivsomfyrabarnsmamman.blogg.se/

Synd när dagmamman inte verkar bry sig om varför din dotter inte kommer, hoppas din man får klarhet i det i morgon samt varför hon inte svarade i mobilen det hade lika gärna kunnat vart nått viktigt som dom andra föräldrarna hade behövet nå henne för.

hoppas allt gå bra.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se - allt om bloggdesign!