Barbapappa på skattjakt!

Som jag har skrivit tidigare så har jag fått upp ögonen igen för något jag höll på med för drygt 4 år sen. Geocaching.
Flera har undrat vad det är för något och jag ska försöka ge en enkel förklaring, för jag tror att flera av er skulle gilla det här!

Kort kan man säga att det är en modern skattjakt som är utbredd över hela världen. En person har lag ut en sk Cache. Målet är att hitta denna, vilket ibland är lättare sagt än gjort. Oftas använder man sig av en GPS som man har matat in ett par kordinater i. Kordinaterna berättar var cachen är gömd. Nu har inte vi någon GPS hemma utan använder oss av våra Iphones. Det finns apps att ladda hem, både gratisvarianten och de som kostar.  Har man nu inte en Iphone finns det andra program för andra sorters telefoner.

Kordinaterna leder till den platsen där cachen är gömd, och sen får man använda sina ögon och leta leta leta. En del är lätta att hitta, andra svårare. Man går in på internet på en internationell sida: www.geocaching.com där man kan söka efter cacher nära sig. Du har ett användarkonto på sidan och där hittar du kordinaterna. På hemsidan så loggar du även om du hittar eller inte hittar den cachen du sök efter
Det finns av flera olika slag, men en vanlig cache kan vara allt ifrån micro, liten, mellan eller stor. Microcacherna innehåller oftas bara en loggbok och en pytteliten penna där man skriver sitt namn att man har funnit den. Liter större cacher kan innehålla lite småsaker som ett suddigum, legobitar, kort eller andra "skatter". Tar man något ifrån en cache brukar man även lämna något. Egentligen är det inte saken att byta grejer som är huvudsaken, utan att man hittar cachen. I en del caher finns sk geocacehcoins, ett speciellt mynt som reser runt i världen, eller sk travelbugs. En travelbug är en sorts metallbricka som ägaren har ett syfte med, att den exempelvis ska resa från sitt hemland till ett visst ställe och under tiden få uppleva något. Dessa coins och travelbugs kan man följa via hemsidan och se vad de hittar på. Förra gången jag letade cacher så hittade jag en som ville bada på så många olika ställen som möjligt (han fick bada i mitt badkar)

Det finns flera olika sorters cacher med, förutom den ovan jag har beskrivit. Det finns multi-cacher som brukar vara roliga. I den första så får man kordinaten till nästa osv. Det finns eventcacher som är under en viss tid, ex en påskcache som bara finns under påsken, eller under jul osv. Mysterycacher har jag inte tagit någon ännu, men det är helt enkelt ett mysteriumn som ska lösas! I och med att vi fortfarande är nybörjare så får vi ta en sak i sänder. Vi har planer på att lägga ut en egen cache, men vi ska hitta några flera först!

Så, vem passar geocaching för?? Alla! Jag vet att många scouter håller på, men det här är ett utmärkt sätt att bara komma ut och hitta nya platser och miljöer. Man kan hitta vackra utsiktsplatser, historiska platser och det kan faktiskt finna en cache precis utanför din husknut!

Anders är ju inte direkt någon skogsmulle, men han har blivit helt tagen av chaching, och Thelma får hänga på. På hemsidan finns det grader på hur svår terrängen runt om chachen är, och hur svår den är att hitta så man kan välja i sin egen takt. Just nu är ju inte jag så mobil, men det kommer! Det här är det perfekta sättet att komma ut!

Våran nästa plan är att packa matsäck och ge oss ut en heldag! Ioch med att vi inte kommer iväg på några längre turer den här semestern så blir det lite dagsutflykter och utforska på hemmaplan. När vi sen ska iväg till Göteborg (jag har sett att det finns en massa cacher i närheten av svärmor!) så kan vi göra stopp på  vägen med. Perfekt för Thelma som har mycket spring i benen och inte vill sitta still alltför länge.

I helgen som var så åkte vi en sväng till Nyköping, och vi tog ett par cacher på vägen och där.



Thelma på väg!



Bilen laddad! Viktigt att dockvagnen är med!


 
Anders letar cache. Han var nära.. men frugan hittade den tillslut!
Och med det kan väl säga att att leta efter cacher som höggravid är kanske inte det lättaste, även lätt terräng blir bra mycket svårare! Jag får helt enlket leta efter cacher i stadsmiljö tills lillebror kommer ut...



Barbapappa letar cache i lätt terräng.. Anders fick hjälpa mig upp tillslut!

Kommentarer
Postat av: toktanten
2010-08-06 @ 12:05:33

haha det låter superkuligt!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se - allt om bloggdesign!