Thors dop!

I lördags var det dags att döpa Thor!
Två mycket förkylda föräldrar samlade ihop sig själva och familjen för att åka till Boo kyrka där släkt och vänner mötte upp!
Från början hade vi tänkt att ha dopet efter nyår- men jag är glad att vi inte valde det! Thor kom precis i dopklänningen! Och den här dopklänningen är viktig för mig. Vi satt och räknade, dopklänningen är 62 år gammal, och sydd av min farmor Britta. Min pappa, båda hans syskon, jag och min bror, Thelma och nu Thor är döpta i den! På dopklänningen är alla namn inbroderade på de barn som är döpta i den. Min kusin Ingelas namn är inbroderat med, hon är egentligen inte döpt i klänningen- men hon döptes samtidigt som mig och var ett par år äldre så hon hade inte kommit i den...



Jag och Ingela får precis på Thor dopklänningen!

Thors gudföräldrar är min kusin Ingela och Anders bror Jörgen.



En annan liten pojke, Leon döptes samtidigt av prästen Eva.



Boo kyrka är väldigt vacker! Thelma är döpt i Saltsjöbadens kyra,  med en församling som var väldigt rik när kyrkan byggdes och väldigt dekorerad. Boo kyrka hade en inte lika välbärgad församlig och är mindre dekorerad men mycket ljusare. Boo kyrka är invigd 1923.



Thor Valfrid döps!

Jag tycker det är så spännande med namn! Thor var ett namn vi funderade redan på när Thelma låg i magen, om hon hade blivit en pojke. Men den här gången velade vi( jag mest- Anders var helt klar med namnet) Nu är det självklart att Thor är just en Thor! En stark man, eller pojke än så länge. Anledningen att vi stavar Thor med ett H är att det är så det stavades från början i den fornordiska mytologin. Andranamnet var även det lite funderingar över, tills jag en dag går in och tittar på Anders släktträd och hittar namnet Valfrid- efter Anders morfar!



Handpåläggning

Thor var snäll under hela dopet, men han blev hungrig.. vi hade utrustad gudfar Jörgen med en flaska, så Thor tog sig ett skrovmål under dopet!

Min kusin Johanna är duktig på att sjunga och spela och framförde Jag ger dig min morgon och spelade gitarr. Tanken att ta just denna sång var för att även om en förälder inte är rik, kan den alltid ge sitt barn det mest värdefulla, sin kärlek, tid och uppmärksamhet- ge barnet sin dag!



Tack Johanna för din fina sång till Thor!



Gudfar Jörgen matar.

Efter dopet möttes vi upp allihopa och åt smörgåstårta! Thor fick en massa fina presenter och här är en del av dom! Jag får inte plats att lägga upp allihopa...



Thors första tuffa skor! Och en sköldpadda- eftersom han ser ut som en sköldpadda när han ligger på mage...



Böcker är alltid bra, och Astrid Lindgren är precis vad ett barn behöver! En mysig nalle och en tuff haklapp är bra eftersom det snart är dags att börja med smakportioner!



En riktig ordentlig timmerlastare med klossar man kan leka med!



En alldeles egen handmålad pall! Pallen är gjord av min farbrors fru Natalie som arbetar med dekor och dekorationsmåleri. Titta gärna in på hennes hemsida för att se hennes andra fantastiska saker!
http://www.hallbergfaux.se

Thor fick mycket mer än så, tågbanor, kläder, sparkonton ja listan kan göras lång!



Tack alla Ni som var med oss på plats och i tanke på Thors dop! Ni ligger oss alla varma om hjärtat!

Kommentarer
Postat av: Kicki
2010-12-09 @ 07:41:05

Jättefina bilder, speciellt familjebilden på slutet, så fina ni e. Grattis Thor i efterskott till dopdagen!

Postat av: Annika
2010-12-09 @ 12:15:01 URL: http://mysteriumamorvincitomnia.blogg.se/

Gud vilken fin kyrka, så fina målningar i taket!! och pallen var ju bara för söt.. =)

Ha en bra dag

Postat av: viktkamp
2010-12-09 @ 22:18:22 URL: http://viktkamp.webblogg.se/

mysiga bilder, ser ut att ha varit en bra dag =)

Postat av: Annika
2010-12-10 @ 07:27:42 URL: http://mysteriumamorvincitomnia.blogg.se/

Hejsan

Nä har faktiskt beställt den av en tjej på fl så fick betala 50 kr, men det e det värt om man inte kan själv.

Just nu håller nån på med en ny till mig, tycker det är synd att den minsta inte är med mer än en ul bild..'

Ha en bra dag

Postat av: Rosa&Carlotta
2010-12-10 @ 10:59:10 URL: http://www.illustrated-moodboard.com

he looks so cute!!

x

check out our fashion illustrations at&nbsp;<a href="http://www.illustrated-moodboard.com/">http://www.illustrated-moodboard.com/</a>&nbsp;:)

.

Postat av: sara d
2010-12-16 @ 00:56:42

vilket fint dop. förträfflig gudmor! ;)(gudfar är säkert också förträfflig men honom har jag inte nöjet att känna.) Boo kyrka är mycket vackrare än Saltsjöbadens just för att i Saltsjöbadens kyrka kommer det inte in något ljus alls. som du skrev, den är bara vräkig. ;) Jätte fin familjebild!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se - allt om bloggdesign!