Fjäril vinga syns på Haga...



Jag är en hemsk mor! Idag ringde jag och sa att Thelma inte kunde komma till dagmamman trots att hon var helt frisk.. och tog med henne på egna äventyr!
Idag har nämligen jag och Thelma varit med mina föräldrar (alltså mormor och morfar) min lillebror Martin och Thelmas kusin Melwin på äventyr till fjärilshuset och Hagaparken!

Det hela började väl inte så toppenbra, jag körde vilse, missade avfarten och då blir jag stressad. Men efter en ordentlig sightseen runt om Stockholms motorvägar kom vi tillslut fram!

Det är riktigt roligt för att Thelma och Melwin börjar få utbyte av varandra nu och tycker det är skojigt att umgås! Misstänker att nästa sommar kommer det vara full rulle, och med en Lillebror som försöker hänga med...


Kusinerna softar lite i vagnarna

Inne i fjärilshuset är det VARMT, och det blir VARMARE och FUKTIGARE ju längre in man kommer. Tillslut visste jag inte vad som var mitt svett, och vilket som var luftfuktigheten!

Men, precis i början finns ett stort akvarium med Koi karpar. Precis sånna som Thelmas morfar har hemma, fast mycket större! Både Thelma och Melwin är mycket fascinerade av dessa fiskar, och brukar mata dom. Här var de ännu större och Thelma kunde nog ha tänkt sig stanna där resten av dagen!




Thelma, Melwin och Martin kollar in fiskarna.

Stor vit Koi som kom och "pussade" min hand


Efter  lunch var det även allmän matning av karparna som kusinerna var med på. Thelma har ju legat i hårdträning av att mata fiskar hemma hos morfar och mormor. Hon är så söt när hon matar dom med fiskmat och säger "tack tack" åt fiskarna när de har fått mat...

Förutom spännande fiskar (som är kusinernas favorit just nu) fanns det vackra blommor, fjärilar, ödlor, grodor och fåglar!


Här stack jag dock inte ned handen.. fanns pirayor och hajar och andra skojiga rovfiskar!

'
Hibiskus, en av mina favoritblommor, som jag nästan jämt får spinn på.. så de dör.


Vacker fjäril, översta bilden är med vingarna utfällda, och den undre är samma fjäril med slutna vingar! Och de flög fritt! Det var dock ganska svårt att ta kort på fjärilarna då de inte ville vara stilla...



Thelma och morfar kollar in ett ödlepar, ett par gamar, kommer inte ihåg vilken sorts gam det var...



Thelma var så lycklig, ibland ville hon sitta i vagnen, ibland gå fritt, och hon pladdrade och skrattade och hade jättroligt! Den här utflykten var en toppenutflykt för henne! Här har Thelma och mormor hittat en liten sting-rocka i vattnet, och efter det kom en enomr mal simmande!!



Det här är Haga BB. Jag tror inte att kronprinsessan Viktoria föder här, men det här är fjärilspuppor som hänger på rad, och en del puppor har spruckit och en ny fjäril sitter och torkar sina vingar!





Kardemumma planta! Första gången jag såg en! Tror att fjärilarna har mumsat lite på bladen!


Bananplanta i blom!




Sen blev vi såklart hungriga med! Och vad passar för tillfället bäst i en Thelma mage??
Köttbullar!!!



Efter lunch och matning av karparna tog vi en sväng i Hagaparken. Det var riktigt skönt väder idag för en tjockbert som mig, ca 23 grader och molnigt! Jag vet att jag är en glädjedödare.. men jag är så varm nuförtiden!



Koppartälten är nog något att Hagaparkens mest kända ställe.Koppartälten byggdes 1787 som stallbyggnader och logement för vaktmanskapet. Det finns fik där och vi fikade lite senare. Men först gick vi och hälsade på hos några som snart flyttar in...
Nämligen Victoria och Daniel som så fint hade fått sitt emblem på sina grindar! (Martin tyckte dock att de hade skaffat sig en risig bil och parkerat innanför...)

Lite busigt att ta den här bilden, det är tydligen olagligt då hela området var skyddsobjekt. Som tur var missade jag att fota förbudsskylten...


Ekotemplet från år 1790 byggdes som en matsal för de kungliga under vackra sommardagar.
Martin och Melwin kollar in akustiken.. det finns en anledning att det heter just EKOtemplet!



Som avslutning på dagen blev det glass vid Koppartälten! En mycket nöjd, och trött Thelma somnade i bilen på vägen hem! Men minnet av en lycklig Thelma den här dagen kommer värma i vinter!



Tack mamma och pappa för en toppendag!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se - allt om bloggdesign!