Amma någon annans barn?

Nu har jag snokat reda på ett nytt omdebbaterat ämne på (skitsajten) familjeliv. Jag sitter mer och mindre och väntar på att diskussionen ska spåra ut, och ja.. jag kan inte låta bli att lägga mig i!

Det hela är en omröstningstråd där frågan lyder: Amma annat barn?
Frågan är om man har gjort det, vad man tycker om det, och nu även om man kan tänka sig det.
Över 1200 har varit inne och läst inlägget i skrivande stund, men drygt 92% tycker inte att det är okej att amma eller låte sitt barn ammas av någon annan. Varför?
 
En liten liten diskussion har kommit igång, men den är rätt så tafflig. De flesta har bara skrivit: nej absolut inte, eller usch! Visst, nu kan man ge fullgod ersättning eller pumpa ur sin egen mjölk och ge på diverse olika sätt. Men vad är det som är så fel med att låta sitt  barn få annan kvinnas bröstmjölk? Eller är det inte själva bröstmjölken som är det känsliga i diskussionen, utan att ens egna barn får en annan kvinnas bröst i munnen?

Det finns anledningar till att man inte ammar, man kanske inte kan, det finns ingen mjölk. Eller så vill man inte. Varför en kvinna ammar, eller inte ammar sitt barn är enbart upp till henne. Ingen annan. Den som möjligvis kan ha en åsikt om det hela är barnets andra förälder, men så länge inte den ammar så är det egentligen inte upp till denne heller. För något som verkligen finns i Sverige är amningshysteri! Ersättning är bara skit, och och barnet får flaska så missar man fin kontakt.

BULLSHIT!!!

BVC brukar komma släpandes med WHO´s rekomendation om att spädbarn ska ammas i 6 månader. Vet du varför?? Jo för att WHO har en gemensam riktlinje för alla länder, även länder där tillgången på rent  vatten inte är en självklarhet. Och att ge ett barn ersättning som blandas med skitigt vatten kan innebära döden. Men, i Sverige har vi rent vatten, och har man en egen borrad brunn så är man oftas noga med att kolla sitt  vatten ändå. Eller så har vi bra tillgång att köpa färdigblandad ersättning som dels är godkänd av livsmedelsverket och fullgod som näring.

Bebisar som flaskmatas får närhet dom med, förutsatt att du har din lilla i famnen, ni har en mysig stund. Det blir inte samma sak om du pallar upp barnet brevid dig och även flaskan, men det förstår väl de flesta?

Så, skulle du kunna låta ditt barn bli ammat av en annan kvinna?

För mig är svaret enkelt: ja.

Dels är det ju så att Thelma fick donerad mjölk på Neo. Nu är det ju lite skillnad, den mjölken Thelma fick som var donerad var ju ordentligt kontrollerad, näring, fetthalt ja allt. Även min mjölk kollades när den väl kom igång, även om jag inte donerade. Så för mig, Mjölk=mat, mat som mat, min tös behövde mat för att leva. Som vi alla.
Skillnaden är väl kanske att Thelma fick den donerade mjölken i sond. Hon hade ju ingen sugreflex när hon kom i vecka 30.
Och kanske är det där skillanden ligger för många, att veta att sitt barn får näring av en annan kvinna, och dessutom närhet. Jag undrar om det är där det avgörande ligger för många, att se sitt barn få en annan kvinnas bröst i munnen och närhet? Är det så att mamman då känner svartsjuka?

enl wikipedia står det så här om en sk Amma:
Amma är en kvinna som ammar ett spädbarn utan att vara barnets biologiska mor. Förr i tiden lät de högre klasserna anställa ammor till sina barn, eftersom adelsdamerna genom att inte amma lättare kunde bli gravida igen och se till att få en arvinge. Eftersom det numera finns bröstmjölksersättning och man inte har lika svårt att få barn som överlever upp till vuxen ålder är det inte längre särskilt vanligt, utom i utvecklingsländer

http://sv.wikipedia.org/wiki/Amma_(yrke)

Men, varför inte, ändå? Okej, jag skulle inte vem som helst amma Lillebror i magen, men om jag visste vem kvinnan var, att hon inte pillade i sig div mediciner,nikotin, narkotika eller annan skit, så varför inte? Om min kompis kom och erbjöd sig, och mitt barn var hungrig, varför inte? Det är ju den lilles behov som kommer först! Och var det tvärt om, att min kompis behövde hjälp och bad mig så självfallet! Och det skulle för mig kännas som att jag hade fått ett fint förtroende.

Du kanske inte alls tycker som jag, du kanske inte alls vill varken amma eller låta någon annan amma ditt barn, och det är helt okej! Det är din kropp, dina bröst och du bestämmer! Du kanske inte vill amma alls, och det är faktiskt helt okej det med- bara du själv mår bra av ditt beslut! De har ju faktiskt kommit fram till att amning inte alls skyddar mot allergier!(jag ska se om jag hittade den avhandligen och då kan jag länka upp den!)

Men, sätt dig några minuter och fundera ut vad du tycker, och varför. Inte för att försvara för andra, utan för att ibland kan det vara skönt att ha sin åsikt klar.

Kommentarer
Postat av: Jonna
2010-07-26 @ 06:45:07 URL: http://varldenenligtmig.blogspot.com

Många gånger har jag märkt att de som av olika anledningar inte kan amma sitt barn känner sig lite misslyckade(effekt av ammningshysterin?). Att då låta någon annan amma kan jag tänka mig spär på detta. De vill nog köra "Keep it in the family" menar jag. Själv skulle jag inte ha något som helst problem om mitt barn behövde mat och jag inte hade någon samt om ersättning inte fanns.

Postat av: Kicki
2010-07-26 @ 09:28:00

Bra skrivet!

Postat av: toktanten
2010-07-26 @ 09:44:15

Jag instämmer 110% stumpan, mat är mat är mat är mat... Folk sätter gladeligen i sig både den ena och den andra olämpliga saken men att låta ett spädbarn få mat från en annan kvinnas bröst guuuud då ramlar världen sönder! HUMBUG! Är inte barnets överlevnad det viktigaste? Jag hade inte haft några problem att ställa upp om det behövdes när jag själv ammade min son. Det är ju som om man skulle säga till barnens kompisar när dom blir större att nu får du gå hem för vi ska äta och du får äta hemma... Suck va folk är trångsynta....

Postat av: Amber
2010-07-26 @ 11:42:37 URL: http://graa-roed.blogspot.com/

Håller med dig! Det gäller att tänka också, det är väl där det brister - kort historiesyn brukar också bidra.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se - allt om bloggdesign!