Sjuk Temla :(

I måndags förra veckan fick jag hem en rätt så sliten tjej från dagis. Hon skulle vara ledig från dagis på tisdagen så jag tänkte att det blir ju bra att hon får vila upp sig. Istället började ett maraton med mycket hög feber för henne, toppnoteringen denna gång låg på 40,8 grader, men gick ned på Alvedon.


Sover i pappas säng, med sin kudde, snuttefilt, gosefilten och på det, ett tjockt duntäcke.

Och det brukar vara så med Thelma, att om hon får hög feber blir hon gnällig, trött och hängig- men efter lite Alvedon piggar hon på sig rätt så kvickt.
Nu fortsatte febern vara hög, och hon ville inte äta, men välling gick ned, och för att "lura" henne att dricka så körde vi saft och Coca cola.  Men på onsdagskvällen funkade det inte ens med välling längre. Under onsdagen fick även min mamma ryka in ett par timmar som barnvakt då jag skulle iväg med Thor på hörseltest.
Thelma hade fått Alvedon innan så hon var rätt så pigg innan mormor kom, och vi hade tillsammans fixat hennes hår. Att fixa håret tyckte Thelma är väldigt roligt, men om man inte har så mycket hår är det egentligen bara en frisyr som går att ordna: Tuppkam



Själv tycker jag att Thelma egentligen inte är sjuk så ofta, men när hon väl blir sjuk, blir hon ordentligt sjuk.
Som den här veckan, och så blir hon väldigt mammig. Thelma sover ju alltid själv annars, och hon vill inte sova med oss, tills nu. Hon var som ett plåster på mig, och skulle absolut sova mellan mig och Anders. Och vad gör man inte när sin lilla tjej är sjuk?

På torsdagen, dag fyra med hög feber så fick jag inte i Thelma någon välling, och hon började dricka, och då kissa dåligt. Vi gick till vårdcentralen som hittade ett högt CRP (infektionsprov kortfattat beskrivet) Eftersom Thelma fortfarande är ganska så liten och tunn, och läkaren tyckte hon började se uttorkad ut så ville hon att vi skulle åka till barnakuten på SöS. Toppenkul!!

Det blev packning för att ev stanna över natten (eftersom det oftas har blivit så för oss) Anders körde oss dit, men åkte sen hem med Thor igen. Jag ville inte ha med honnom där!

Efter fem timmar (puh) fick vi iaf åka hem! Skönt att slippa bli inlagd, men jag var helt slut. Efter mera provtagning och urinprov kommer de fram till att Thelma har en virusorsakad halsfluss (förklarar att hon inte vill äta och dricka) och dessutom en urinvägsinfektion. Så det blev medicin för unga damen. Och trots att medicinen ser ut som segt gult snor, och smakar och luktar körsbär så har vi fått i henne den utan problem!'



Thelma fryser när hon har feber, förutom vanliga kläder har hon på sig fleecejacka, fuskpolo, vantar och mössa inne. Detta skulle hon även ha på sig när hon sov...

Men att vara ensam hemma med en sjukling och en liten bebis- oj vad det tog på mig! Jag passade på att rymma i lördags, ett par timmar hemmifrån med Elin! Toppen att få fika, shoppa och äta lunch och prata ostört och få ladda om batterierna och känna att man saknar sin familj på vägen hem!

Thelma har kryat på sig under helgen, lagom tills att jag blivit sämre. Idag skulle Thelma på återbesök på sjukhuset och då ta ett ultraljud på njurarna. Det är rutin att små barn som får infektioner i urinvägarna ska göra det. Eftersom jag inte alls mår bra fick Anders åka med Thelma och de verkar ha haft det riktigt trevligt! Thelma var tydligen jätteduktig under ultraljudet och besöket hos läkaren gick bra! I morgon blir det dagis igen, vilket jag tror Thelma uppskattar!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se - allt om bloggdesign!