En fin höstdag!

Söndag, och strålande väder, lite kyligt i luften och dags för min pappa att ta upp sina karpar ur utedammen för vintern. Thelma älskar både morfar och hans fiskar, så hon var inbjuden!

Pappa fiskar upp en fisk, lägger den i hinken, tar ned den till vinter akvariumet. Med en lyckligt pladdrande Thelma som en svans efter sig! Det gick inte fort...men Thelma var glad!



Förutom karpar (och grodyngel på våren) finns det musslor i dammen. Jag trodde inte det var riktiga musslor pappa hade köpt i våras, men det var det. Dessa musslor på knappt 8 cm rensar ca 100liter vatten varje dygn. Jag tycker det är helhäftigt! Och mera eko-vänligt kan det nog inte bli. Även musslorna ska vinterförvaras, men hur har inte pappa löst riktigt ännu! Ibland är de svåra att hitta dom i dammen då de rör på sig, men idag hittade jag dem lätt!


Efter ett par vändor med att fiska upp karparna tröttnade Thelma, så hon tog sikte på sandlådan istället. Med morfar i släptåg.

Vindruvorna är nu mogna och färdiga att ätas!


Det har efter en tom sommar utan djur flyttat in en ny familjemedlem hos mina föräldrar! Eller, mamma har skaffat katt, pappa trodde väl i början att det bara var tillfälligt men har nog börjat inse att han är där för att stanna. En enorm fin kattpojke vid namn Kivi. Han är silvergrå och tigrerad, mycket social och tillgiven! Jag tror han kommer trivas bra och jag blev väldigt förtjust i honom!


Kivi kommer från en arbetskompis till mamma. De kunde inte ha kvar honom då de fanns allergi i familjen, men de var så ledsna att han behövde flytta. Han har varit deras familjs medelpunkt så han har inte träffat så mycket barn. Kivi var snäll mot Thelma, men efter ett tag tyckte han det blev lite mycket och gick och la sig under soffan. Däremot var han väldigt tveksam till Thor. Det tog ett tag innan han vågade sig fram och nosa på honom och konstatera att det var en liten männsika som låg där på filten.


I veckan ska jag tillbaka och plocka lite äpplen- trädet blev inte gallrat i våras, så de är små, men många. Någon som vet ett bra sätt att göra en krans att hänga på dörren av äpplen? Jag vill ju inte att de ska skrumpna ihop direkt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se - allt om bloggdesign!