Studieteknik

Jag har 21 dagar kvar till min tenta i kursen Vetenskaplig teori och metod och jag känner hur paniken närmar sig. Förutom att plugga till tentan har jag ju vanliga disskutions och seminariedisskutions frågor att göra. Och boken är svår svår svår. Det är svår engelska i den och dessutom på fackspråk. Den spännande boken heter Nursing Research och ser ut som en mormonbibel på drygt 750 sidor.

När jag väl kommer in i att läsa blir det faktiskt ganska så intressant, men det krävs en del arbete med att slå upp svåra ord och få in dem i rätt sammanhang.

Min plan är att vara så pass förberedd till tentan (jag har bara tre timmar på mig, och om jag tittar på övningstentan blir det tight om tid) att jag mer eller mindre bara kan gå till mina anteckningar och sen slå upp sidanvisningarna.

Men just där kommer det stora jobbet, anteckningarna. Jag jobbar för fullt med dom, men med tanke på litteraturen tar allt sån tid!!

Det jag gör nu är att i slutet i varje kapitel finns en sammanfattning, den läser jag för att få en överblick. Sen går jag till själva kapitlet och dyker ned i det som jag behöver mera kunskap i, stryker över och skriver anteckningar med egna ord. Alltså fastnar mycket när jag sätter mig men det är tidskrävande!

Dessutom, till tentan har vi fått två artiklar vi ska läsa in oss på, den ena på 11 sidor, den andra på hutlösa 18 med akademiskt ordbajs! Jag vet inte vilken artikel jag kommer ha under tentan heller att utgå ifrån så jag måste kunna båda två utan och innan... Vid tentans start blir det lottat vilken artikel det blir.

Suck, jag vill ha flera timmar på dygnet!! Jag sover ju bara mellan 5-6 timmar redan nu...

Kommentarer
Postat av: MrsTroll
2010-10-13 @ 14:34:18 URL: http://mrstroll.wordpress.com

Skönt att man inte är ensam om att önska efter fler pluggtimmar på dygnet... :-P



Mormonbibeln lät dock inte så lockande..


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se - allt om bloggdesign!