Tvåbarns chocken..

Så har den kommit till oss, den flyttade in utan att ens knacka på dörren.

TVÅBARNS CHOCKEN

Jag trodde den var en myt, men nej då. Och jag tänker tillbaka... Jag och Elin var i Nacka forum när Thelma och Emma var små. Där hittade jag en kompis vid namn Rickard. Han var blek och hade riktigt mörkblåa ringar under ögonen. Och han upplyste mig om att det fanns något som hette två barnschock när jag glatt sa att jag ville ha flera barn efter Thelma. Payback time. Nu har den kommit till oss.

Jag är trött, Anders är trött, Thelma är trotsig, Thor är hungrig.
När Thelma har somnat, slocknar jag i soffan strax efter klockan sju. Vaknar av att Anders pussar mig godnatt och går och lägger sig, halv tio.

I morse har jag gjort det jag inte trodde jag skulle göra. Gråtit på dagis. Inte för att det är jobbigt att lämna Thelma, utan för att det bara blev FÖR mycket. På dagis, som Thelma älskar så har de aldrig hört henne skrika eller gråta. Förrens i torsdags när jag kom och hämtade henne och hon inte ville hem, personalen skrattade lite och sa att det var skönt att höra att hon faktiskt inte är en ängel hela tiden, vilket hon är där. Nog för att de har märkt att hon har vilja, men hon stretar inte emot som hon gör med mig. Och det är en orsak med. Thelma har varit väldigt lätt att ha att göra med, ända sen hon var spädbarn. Och hon är det även nu, men inte om det bara är vi, familjen- då visar hon sitt rätta jag. Så kanske får jag igen för hennes lätta bebistid?


En bild säger mer än tusen ord. Hade jag vetat det idag, hade jag köpt kepsen till henne.
Thelma 5 månader.

Det finns en till stor skillnad. Även om Thor är vårat andra barn, så är det egentligen först nu vi får gå igenom en "normal" spädbarnstid. Och den första veckan hemma var en chock för oss båda, mycket mera jobb än med Thelma på neo, där vi hade ett helt arbetslag som fanns runt om oss dygnet runt. Nu hade vi svärmor hemma som skötte markservicen och donade mycket med Thelma, annars vet jag inte hur jag hade klarat mig. Jag hade antagligen gett upp amningen tidigare iaf.

Andra skillnader mellan syskonen är att Thelma blev sondmatad på fasta tider, och de tiderna behöll hon sedan, medans Thor ibland äter varje timme, ibland var fjärde. Thor kräver även mycket mera närhet och vill helst somna i någons famn. Jag vet faktiskt inte om Thelmas tid i kuvösen har påverkat men hon var inte alls lika närhetskrävande, och när vi väl fick ur henne ur kuvösen var det ju underbart att få sitta kängru. Thor vill även vara "med" mycket mera. Nu blir det ju så automatiskt när han har en syrra som far runt som ett yrväder när hon kommer hem, med resultat att han faktiskt förstår när det är natt vilket är skönt! På natten får han torr blöja, äter och somnar om smidigt.

Sen, jag måste dra ned kraven på mig själv. Disken, tvätten och städningen får helt enkelt vänta på dagtid så att jag hinner pusta ut när Thor sover- och det kan jag bara påverka själv.

Jag har läst mycket om en bok som jag funderar på att köpa.

Det är inte några unika metoder, utan mera att förstå sitt barn. Det kan ju vara värt att prova. Den åker ned i varukorgen idag så att jag förhoppningsvis har den i brevlådan i slutet av veckan.

Så, är det någon som har bra tips när det gäller viljestarka, trotsande tjejer? Lite mera tips på lekar och pyssel, allt mottages tacksamt! Jag älskar mina barn och vill att de ska få växa och utvecklas till harmoniska personer, och ibland så måste jag påminna mig om att det är inte fel att be om hjälp!

Kommentarer
Postat av: My
2010-10-12 @ 10:09:16 URL: http://myboman.blogg.se/

Oj, vad är det för sjukdom? det som gjorde att du fick snittas i v 31. Två barns chock, tell me about it ;-) Kan säga att det var MYCKET lättare med tredje barnet än andra.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se - allt om bloggdesign!