Prematur

Jag har fått en hel del frågor om varför Thelma föddes tidigt, och hur det gick till.
Det här är en sak som jag har tänkt skriva om länge, men det är svårt. Av flera olika anledningar; dels att sätta sig ned och få alla saker i rätt kronologisk ordning, och få tid att skriva något rätt så omfattande. Sen är det den känslomässiga biten. Jag berättar gärna, men att sätta sig och verkligen få ned det rör om många känslor.

Ändå, det här är en sak som ska skrivas ned, inte minnst för Thelmas skull så hon kan läsa och förstå hur det var lite annolunda när hon föddes.

En del som jag inte känner, berättar i sin välvilja att deras barn också är födda för tidigt, att de kom två eller tre veckor "för tidigt" enligt den beräknade förlossningen. Nåväl, de vill inget illa, men dessa barn är inte för tidigt födda.

Så, jag börjar med det mest grunläggande, vad är en prematur? Wikipedia beskriver det väldigt väl:

Prematur används som benämning på barn födda före 37:e graviditetsveckans utgång. Barn födda mellan 33:e och 36:e graviditetsveckan brukar betecknas som för tidigt födda (PT - Pre Term). Födsel i 29:e till 32:a veckan som mycket för tidigt födda (VPT - Very Pre Term) och före vecka 29 som extremt mycket för tidigt födda (EPT - Extremely Pre Term).

Ordet prematur betyder före mognaden, för tidigt, omogen.

En prematur födsel innebär vanligen vård på neonatalavdelning för barnet. I Sverige har man räddat barn i vecka 22. Från vecka 28 är överlevnadschanserna med intensivvård tämligen goda. Överlevnaden har bland annat med barnets lungmognad att göra. Vid hotande förtidsbörd kan vården förhindra värkarbete och förlossning i vissa fall. Kvinnan kan då ges kortison som "påskyndar lungmognaden". När förtidsbörden är ett faktum så kan man ge barnet surfaktant eftersom surfaktant inte börjar bildas förrän ungefär vecka 23 och börjar inte bildas "i full skala" före ca vecka 30-32. Efter graviditetsvecka 32 behövs vanligen inte detta utan barnen klarar sig, trots sin litenhet (1-1,5 kg), och lungorna är i allmänhet tillräckligt mogna att andas med utan hjälp.


Jag vill redan här poängtera att varje extra graviditesvecka som barnet stannar i magen är jätteviktig. Thelma, som föddes i vecka 30+6, kan inte jämföras med en EPT "premis" som är född i kanske vecka 25.

Det finns flera anledningar till varför ett barn föds för tidigt. I mitt fall var det en svår havandeskapsförgiftning.

Man kan säga att det finns olika typer av havandeskapsförgiftning: Preeklampsi och HELLP. Det vi lite slavigt kallar för havandeskapsförgiftning är alltså Preeklampsi och förekommer i cirka 2% av fallen av alla graviditeter och ger sig tillkänna genom att den blivande mamman får högt blodtryck och äggvita (protein) i urinen efter 20 graviditetsveckor eller senare. Sjukdomen kan medföra att fostret växer sämre. Det är inte helt ovanligt vad jag förstår, att kvinnor som går över tiden får en mild preeklamsi.

Det jag fick, HELLP utvecklas alltid ifrån en preeklampsi och det är tack och lov väldigt ovanligt. Själv hade jag aldrig hört talas om det innan. Men utöver högt blodtryck och protein i urinen så påverkas även i mitt fall levern, som svullnade.

Från Vi tidiga (site för prematurföräldrar, http://www.kanalen.org/vitidiga) har det förklarat HELLP så här:


HELLP-syndom förekommer alltid tillsammans med pre-eklampsi, men ibland kan symptom på HELLP visa sig före symptomen på pre-eklampsi och det kan göra det mycket svårt för sjukvårdspersonal att snabbt ställa rätt diagnos. Diagnoser som gallsten, njursten, magsår eller matsmältningsproblem tillhör några av de vanligare feldiagnoserna. Som ett resultat av att fel diagnos ställts så ökar riskerna för att kvinnan eller barnet ska bli verkligt svårt sjuka. När HELLP har konstaterats så ordineras oftast strikt sängläge. Blodtrycket kontrolleras noggrant, liksom levervärden och njurfunktion. Fostrets hjärtljud avlyssnas och ibland får modern kortisonsprutor för att barnets lungor ska mogna snabbare om förlossningen måste sättas igång innan barnet är fullgånget.

Sjukdomen upptäcktes i mitten av 1950-talet men det var först 1982 som den fick ett namn.

Namnet HELLP är en medicinsk förkortning för Hemolysis (nedbrytning av röda blodkroppar, blodkroppssönderfall), Elevated Liver enzymes (förhöjda levervärden) och Low Platelets (lågt antal trombocyter/blodplättar).

 

Så, jag blev alltså väldigt sjuk, och Thelma kom tidigt och var tillväxthämmad. Märkte jag inte av något av det här tidigt kanske man kan under. Både jag och nej. Nu i efterhand har jag ju förstått att jag hade en hel del symptom, men jag trodde de var "normalt" och den barnmorskan jag hade var inte så mycket att hänga i granen faktiskt. Och, även om jag nu är sjuksköterska, så är graviditet INTE mitt område, så jag har inte några specialkunskaper om att vara gravid automatiskt.

Hela graviditeten med Thelma var rätt så tuff, men jag visste ju inget annat! För att inläggdet inte ska bli för långt så skriver jag om det i nästa!

 

För den som vill veta mera om prematura barn finns det flera stödorganisationer på internet som mer än gärna vill ha sig ett besök och jag länkar några!

http://www.prematur.nu/
http://www.kanalen.org/vitidiga/
http://pytteliten.ning.com/

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se - allt om bloggdesign!