Allting har en första gång!

Min bebisbok sen jag var nyfödd och liten var välfylld. Sen kom min yngre bror, och den bebisboken är definitivt mindre ifylld. Precis så är det hemma hos oss nu med.

När Thelma föddes så skickade jag iväg Anders för att köpa dagstidingarna för den dagen, ett minne till henne att läsa vad som var aktuellt just den dagen. Med Thor glömde vi det helt.
Thelmas första smakportion dokumenterades ordentligt med datum och bild, likaså när hon gick ordentligt. Det är till och med filmat. Vi har jättefina bilder, uppförstorade på Thelma när jag håller i henne första gången.
Med Thor har vi tagit bilder men sen tog det stopp. Jag tror dessvärre inte vi är ensamma om det här fenomenet, att det första barnets framsteg blir mera uppmärksammade. Inte för att vi inte vill, utan för att vi helt enkelt glömmer bort, inte har samma tid att uppmärksamma det förrens efteråt.

Jag köpte nya bebisböcker till Thelma och Thor för ett bra tag sen. Jag har försökt fyllt i dem båda två, men sen hamnar de i hyllan och näst som glöms bort.
Men nu har jag faktiskt gått igenom lite bilder och tagit fram lite av Thors första gånger. Däremot är det lite si och så med datumen...



Första smakportionen av gröt- tror det var den 30 december. Gröt var gott redan då, och Thor går fortfarande under smeknamnet Grötmannen här hemma.



Första gången på filten ute på uteplatsen i vår. Det var jätteskojigt! Thor låg och fullkomligen bubblade av skratt, och sen kom Thelma och underhöll sin bror, så då var det ännu roligare!



Premiär i gungan! Torsdagen den 14 april! Det var Thelma som propsade på att "bossan" skulle gunga.



Thelma tar sin roll som storasyster på allvar, hon lånar ut bebisgungan till Thor. Hon tyckte att han skulle få mera fart men det var inte jag riktigt med på. Han var lite skeptisk till att gunga. Efter ett tag tyckte Thelma att nu skulle Thor gunga med henne, på stora gungan. Jag förklarade att han var för liten för det. Hon ryckte mest på axlarna och tyckte att Emma kunde komma och gunga då istället.

I fredags var jag och Anders på fest på hans jobb. Det har ju blivit väldigt sällan som vi är iväg bara vi två. Mina föräldrar var barnvakt (jag tror nästan det var barnvaktspremiär för Thor med) Thelma var väldigt nöjd, redan på morgonen på väg till dagis började hon tjattra om sin morfar som skulle komma till henne senare på dagen. Morfar är väldigt speciell för henne... Senare kom även mormor så Thelma fick vara uppe sent i fredags. Lycka! Men tösen var trött dagen efter.

Det märks verkligen att våren har kommit nu, och den är mer än efterlängtad! I morse gick jag och lämnade på dagis i mina Crocs!! Jag sa att jag aldrig mera skulle använda dem efter sista graviditeten... men de är ju rätt så praktiska och Thelma tog fram dem till mig i morse. Härligt att bara kunna hoppa i ett par skor och en tunn jacka, och för Thelmas del slippa allt bök med overaller. Fast nu måste vi köpa nya gympaskor till henne istället, att gå i gummistövlar är ju inte så smidigt när det är mycket spring i benen. Jag hittade ett par skor jag tror hon fortfarande kan ha. Annars har hennes fötter växt väldigt mycket under vintern. Båda våra barn har ju smala, men långa fötter. Jag har sparat alla skor efter Thelma, men jag vet inte hur många av dem jag kan använda till Thor. Än så länge behöver han ju egentligen inte några skor, förutom för att hålla värmen då. Thelmas första Converse som hon kunde ha vid 10 månaders ålder är alldeles för små i alla fall, men hennes första "riktiga" skor i storlek 17 kan Thor ha nu... Thor är en väldigt liten man, i väldigt små skor. Fast han tycker ju om att stå när jag håller honom så det var lite roligt med skorna på ändå.

Annars händer det inte så mycket mera. Jag har dragit på mig en förkylning- igen. Jag började känna att jag hade nåt skräp i kroppen förra veckan och avstod från att träna. I söndags kom halsont, och idag hostar jag dessutom och näsan rinner. Alltså ingen fortsatt träning den här veckan heller. Ska det fortsätta så här får jag bada i vassen i sommar med :( Däremot har jag vunnit det första slaget mot ogräset i min rabatt! HAHA!!! Jag har mycket planer för den i år, så lagom till helgen blir det nog att åka och handla lite saker till uteplatsen.. många planer har jag och i år ska inte en kropp i smärta hindra mig från att rensa ogräs eller plantera!

Nu till påsk kommer svärmor upp till oss med. Det var ett bra tag sen så det blir skoj, men mest av oss längtar nog Thelma. Thelma tycker att det är roligt att prata i telefon med sin farmor. Vad hon säger vet jag faktiskt inte, men hon pladdrar på i telefonen och det roligaste är att hon själv uttrycker att hon vill ringa till farmor! Kanske är det så att Thelma och farmor har egna hemligheter?

Det tar nog inte så många månader innan även Thor ska ringa farmor....



Anders har vårfixat bilen och satt in ny stereo och högtalare. Han fick en hjälpreda på köptet...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se - allt om bloggdesign!