Skräp!

Då var det alltså dags igen.

Sjuk.

Förra veckan började jag känna av "någonting" i kroppen och beslöt att hoppa över träningen. I söndags vaknade jag med lite ont i halsen, men det blev bättre under dagen. Natten mellan söndag och måndag kom den som ett e-mail sänt i expressfart: Hostan.

Och det är så typiskt, i och med att jag har astma, så får jag jämt hosta, och den är riktig ordentlig och sitter i länge. Krasst sagt så brukar en coctail på kortison, slemlösande och antibiotika vara det enda som biter på den.

Jag hostade igår, men nu under natten blev det ännu värre, jag vaknade flera gånger av ordentliga hostatacker som jag tror att jag ska kräkas av,och det känns som att jag inte kan andas. Även om jag sen en vecka tillbaka ökade min grundmedicinering så har det inte hjälpt. Jag har tryckt i mig massa Bricanyl under natten, vilket gör att jag får hög puls och blir alldeles darrig.

Det var en riktigt pina i morse när jag skulle få i båda barnen frukost och iväg med Thelma till dagis. "Grötmannen" fick nöja sig med välling. Jag hade helt enkelt inte kraft att mata honom. Visst känner jag mig som en urusell mamma då, men samtidigt fick han iaf i sig något.

Vi bor ungefär 5 minuter från dagis (eller egentligen närmare, men att gå i Thelmas takt och titta på allt tar det fem minuter) Idag tog det 10 minuter för att jag gick som en gamal flåsande hund. Jag ringde Anders och sa att han får komma hem och vabba, för jag var beredd på att boka plats på kykogården. Jag fortsatte till vårdcentralen. Oftas brukar det inte vara så lång väntetid under akut drop-in, men det var det självfallet idag. Som tur hade jag tagit med frukt till Thor.

I kassan möter jag Camilla, skönt med ett bekant ansikte. Och när vi tittar på högkostnadskortet står det klart, för exakt 2 månader sen, den 19 februari fick jag behandling för lunginflammationen. Och det var just det jag var rädd för att det eländet var tillbaka. Som tur var visade det sig inte vara lunginflammation den här gången utan "bara en eländig, ordentlig och förjävlig förkylning" som får min astma att skena. Jag fick inhalera, men det hjälpte tyvärr inte ett smack.
Jag fick en ordination på Kortison, så nu kommer jag gå halvspeedad hemma om ett par dagar. I morgon blir det en ny tur till röntgent för att röntga lungorna. Läkaren ville se att lunginflammationen verkligen har läkt ut. Jag kunde ha åkt dit idag, men jag orkade bara inte.

Anders mötte upp mig hemma vid lunch (det var först då jag var hemma efter vårdcentralen och apoteket!) jag däckade på soffan totalt. Jag är riktigt seg, men jag känner att kortisonet har börjat verka eftersom det kryper i kroppen. I morgon får Anders vara hemma och vabba med, och köra mig till Nacka för röntgen, för jag vågar inte sätta mig och köra när jag är så här trött.

Jag kan inte mer än säga att det här är skräp! Nu när våren är så härlig, det är snart påsk, och dessutom ska jag jobba på söndag och måndag. Jag tycker att jag borde vara på benen då, men jag hoppas att det är lugnt på jobbet...

Nu blir det lite slappande framför datorn innan det blir sängen igen. Jag har installerat Sims 3 och det är barnsligt roligt! Lite tröst mellan hostatackerna ändå!

Kommentarer
Postat av: Ronja
2011-05-07 @ 19:00:38 URL: http://smsalåna.nu

För en gångs skull lärde jag mig något genom att läsa en blogg. Det är inte varje dag man gör det direkt, tack för att du lägger ner din tid på att blogga :D.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se - allt om bloggdesign!