Kritiska sekunder i ditt liv?

Det är under flera gånger i sitt liv man möter de kritiska sekunderna. I mitt jobb och innom akutsjukvården så omtalas de kritiska sekunderna för att rädda ett liv, påbörja en behandling eller hitta vad som orsakar ett viss tillstånd hos en patient.

Det finns många kritiska-sekunder-sekvenser man möter under sitt liv. När man är på väg att missa bussen till exempel. Eller  om man är på väg att köra åt helvete och ser hela livet passera framför sina ögon. De sista kritiska sekunderna innan en tenta ska in och man (jag) sitter där svettig och undrar om allt verkligen kom med?

Andra kritiska sekunder kan vara innan min hjärna får total härdsmälta efter trots-utbrott nummer 63 utbryter före klockan 9 en söndagsmorgon och apjäveln inte uppenbarar sig på TVn.

Eller, de verkliga kritiska sekunderna som ofta utspelar sig hemma hos oss.
11:03:10 Thor är glad och leker
11:03:25 Thor börjar känna sig lite småhungrig.
11:03:30 Thor konstaterar att han faktiskt är vrålhungrig och minnsan aldrig får mat. Han svälter!! Och sätter igång med ett illvrål.
Nu börjar mina kritiska sekunder.
Jag blir kallsvettig och nu gäller det att handla snabbt. Det hade inte varit någon ide att sätta honom i matstolen och påbörja matning kl 11:02:00- för då var han inte hungrig. Och han hade velat fortsätta leka.

11:03:45 Thor sitter i matstolen. Vrålandes.
11:04:00 Jag tar fram maten, sätter in den i micron.

Nu följer 60 kritiska sekunder. Det är så lång tid maten tar att värma.
11:05:30 mat framme, sked beredd, vatten tillgängligt och första tuggan in i munnen. 2 minuter och 5 sekunder för sent.
Jag får mata med tempo. Efter halva portionen börjar Thor märka att han faktiskt får mat.. och illvrålen avtar.  Nu kan vi äta rätt så normalt.

Kritiska sekunder är olika var i livet och i vilken situation man befinner sig, men just vid det tillfället kan de vara livsavgörande. Fråga Thor bara, han tycker ju han svälter!

De senaste dagarna har några nya kritiska-sekunder varianter uppenbarat sig för oss. Thelma måste kissa!
Det pågår pott- träning för fullt. Och när Thelma säger "Kissa" gäller det att handla blixtsnabbt. Som igår när vi var inne i Nordstan och köpte ny telefon till Yvonne. Vi var inte direkt ensamma där utan det var knökat med folk.
Och då händer det, Thelma säger klart och tydligt till att nu är det kiss på gång. Inne hos Tele2.
Det är super att hon säger till att hon måste gå på toa, men var 17 är toaletten?? Och hinner vi??
Snabbt som ögat lyfter jag upp Thelma, ut ur butiken och tittar mig runt om. Pizza Hut. Där måste de ha toa. Det är kö ned till att få bord men jag tränger mig och ursäktar mig att det är en toakris. Får tag i en servitris som förstår läget och visar oss till toan. Är det ledigt?? Snälla låt det vara ledigt!!

Det är ledigt, vi har upplevt några kritiska sekunder, men vi fixade det!!!


Annars har vi det bra på semestern. Natten var total kaos när vissa inte ville sova, och andra gick upp 05:40. Två andra drack mycket kaffe för att hålla ögonen öppna. Kvällen har varit lugn och ja.. där skulle väl allt vara bra. Om inte jag är en sådan själv-saddist så att jag går in på PingPong och går igenom nästa 15 poängs kurs jag ska läsa i höst. Satan vilken obligatoriskt litteraturlista! Vilka uppgifter! Salstenta! Praktik! Och som grädde på moset: en lätt hemtenta på 8 sidor. Jag ska nog börja självmedicinera redan nu med Omeprazol, för hösten kommer innehålla många kritiska sekunder...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se - allt om bloggdesign!