Motivationsbrist

De senaste dagarna har paniken krypigt allt längre upp  i halsen på mig. För idag, senast midnatt ska den in.Hemtentan.
Och i sedvanligt fall har jag skjutit upp härligheten till sista minuten. Och tanken finns: om jag skjuter upp tentan i det sista, och förnekar den stenhår- då kommer den självfallet skriva sig själv!

Eller hur?

Det är ju dumt, för egentligen tycker jag inte det är speciellt tråkigt att varken plugga, lära mig nya saker eller skriva tenta.
De senaste dagarna har jag ändå kommit igång, och det har blivit sena nätter. Jag har väldigt höga krav på mig själv med och vill vara nöjd med det jag skickar in, men om det blir för mycket, då vill jag bara blunda och förneka allt.
Igår, torsdag visste jag att nu är tiden knapp och jag måste verkligen sätta fart. Vad händer?

Motivationen, diciplinen och orken packar sin ryggsäck och drar till Alaska.
Där sitter jag och stirrar rakt in i skärmen och får inte ett skit gjort.



Bokhögarna bli allt högre och jag VET att det är nu eller aldrig. Så vad gör jag? Jag måste ju  ha en planering, fast det har jag ju redan och den skiter jag ju i. Det jag behöver är en motivationsplan!

Jag tog det enkla alternativet: ett papper och skrev:
Jag vill bli klar med hemtentan för att:
-Jag vill visa de där jävla lärarna att jag visst kan trots att de motarbetar mig!

Det funkade ett tag, och när jag kände att jag blev ofokuserad tog jag en bensträckare och fyllde på pappret.

Till slut såg det ut så här:

Jag vill bli klar med hemtentan för att:
*Jag vill visa de där jävla lärarna att jag visst kan trots att de motarbetar mig
*jag kommer känna mig så duktig
*Jag kommer komma ett steg närmare ett nytt jobb i framtiden, med förhoppning om bättre arbetstider, mer tid för familjen och bättre lön
*Jag slipper kompletteringar
*Jag får uttrycka mig skriftligt, vilket jag faktiskt tycker är roligt
*Det är skoj att lära sig nya saker
*Jag kan ut och käka på fredagkvällen om jag hinner klart och det kommer bli skoj- vill inte missa det!
*Är jag klar tidigt så hinner jag iväg och träna på eftermiddagen, och basta!!

Jag körde på till kl 01 i natt och skulle precis gå och lägga mig, trött och sliten.. men då:
vaknade Thelma, var blöt och ville ha välling. När jag var klar med henne och hade borstat tänderna vaknade Thor, hungrig och blöt. När jag var klar med honom var klockan halv tre och jag dök i sängen.. för att få lyssna på Thor som sjunger aria efter aria för mig fram till halv fyra...vid halv sju stod Thelma och bankade på dörren och ropade APA och då var det bara att gå upp igen.

Efter att ha lämnat Thelma på dagis gick jag och Thor hem igen och åt lite frukt. Sen somnade han som en stock och med en blåslampa i rumpan satte jag mig och skrev klart. Och faktiskt:JAG ÄR FÄRDIG!
Och jag har 13 timmar till godo! Toppen och jag är stolt som en tupp!

Nu ska jag ut i det fina, men blåsiga vädret. Jag packar ned Thor i vagnen för att gå till biblioteket för att låna en bok till nästa kurs...

Kommentarer
Postat av: Viktkamp
2011-03-26 @ 22:47:28 URL: http://viktkamp.webblogg.se/

underbart =) Visst var det skönt att bli klar? =)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se - allt om bloggdesign!