Trädgårdsmässan 2011

Jag gillar verkligen blommor och fina trädgårdar, och att pyssla i jorden. Ambitionen sen vi flyttade hit har alltid varit att få i ordning på min lilla rabatt. Utfallet har inte varit lika bra dessvärre.

Första året gick det ändå rätt så bra, jag fick i ordning på en del, sådde ny gräsmatta där de förra ägarna hade haft en kruka, tog bort två andra trasiga, nedgrävda krukor och rensade ogräs. Det blev rätt så okej. Förra året var det totalt kaos. Ogräset tog över, och jag försökte rensa. Rensa ogräs med foglossning var dumt. Anders blev faktiskt lite arg på mig. Själv fick jag mitt straff och fick ligga två dagar i sängen för att jag knappt kunde röra mig.

Men i år har jag varken ont eller är gravid så nu ska jag få ordning på uteplatsen tänkte jag!
Elin frågade om jag ville med på trädgårdsmässan så igår samlades jag, Elin och Jessica för att få gröna drömmar! Och en del husdrömmar med egen tomt!

Jag skulle vilja ha ett växthus. En omöjlig dröm just nu, men drömmar är gratis.



Ett litet lagom växthus kanske? Om man har en herrgård eller ett slott! Just det här växthuset var inte inrett som växthus, utan som ett spännande uterum, med middagsplats för många! Det var riktigt läckert inrett, lite medeltid, lite smide och ja.. det passar mig perfekt!


Tänk att sitta här med vänner och äta middag en sen sommarkväll.. renstek kanske?

Jessica hittade en spännande byrå. Hon har ju viss förkärlek för just möbeln byrå.

Inspiration kom ifrån många håll. Det fanns mycket jag skulle vilja ha, och mycket att drömma om!
Som den här soffan, helhäftig gjord av knotiga grenar!


Just på mässor kan man ju få se mycket saker man kanske inte skulle se annars. Som exempelvis Skånes landskap med deras högsta höjder.. i äpple!


Jag sökte ju tips på vad jag kan göra, och nu har jag fått en massa nya idéer och jag köpte lite frön! Idag har jag även budad hem rosa prydnadsgräs på tradera, och kanske blir det lite dahlior med. Elins mamma Irene är ju en hejjare på dahlior och är med i Svenska Dahliasällskapet så vi var ju även och hälsade på dem. (Irene har en egen blogg, om dahlior, kolla in den! Mycket inspiration! http://tistel.blogspot.com/)




Jag gillade den här idéen och något liknande kommer jag nog göra hemma. Att sätta lite växter av olika slag, något inslag med en sten och sen fylla ut med täckbark. Täckbark kan nog vara bra av flera anledningar, för att slippa se all kirskål, men även för att försöka hålla kvar fukten lite i jorden. Min rabatt ligger ju på baksidan där det är väldigt soligt och varmt. Så förutom att vattna ordentligt måste jag ha växten som tål direkt sol.

Förutom växter fanns det lite annat smått och gott- en väldigt många gräsklippare men som tur är slipper jag sånt! Och höns, både vanliga och ursöta japanska silkeshöns! Fina, men inget jag har planer på att skaffa!


Eller varför inte garanterat underhållsfria svampar? Tror inte de smakar så bra, men de var riktigt fina! De är i keramik och jag förälskade mig i murklorna!


Vi såg en utställning av bonsai träd. Jag har haft en del bonsai, men de har alltid dött.. Den vackraste jag såg var den här nedanför, en liten röd japansk lönn!


De hade visat att man kan göra en bonsai av det mesta, så när jag kom hem så tog jag skott från min doftpelargon och klippte sen till den.. kanske ska låna en bok om hur jag kan göra den till en bonsai? Än så länge blir det ett expriment! Men det var kul att se att du faktiskt kan ta vilken växt som helst!


Dagens höjdpunkt var nog ändå när vi gick till Orkidée föreningen. Elin upplyste oss om att man MÅSTE ta lotter där för man kan vinna en orkidée. Sagt och gjort, en lott för 10 kr, eller tre för 20 kr är ju inte så farligt dyrt. Jag spanade in en vacker gul orkidée.. öppnar min första lott och...JAG HAR VUNNIT!!! Jag som aldrig vinner något! Självfallet tog jag den gula orkidéen jag hade spanat in! Sen öppnade jag mina andra lotter.. den andra var det inte någon vinst på.. men den tredje! Dubbel tur! Så två vackra orkidéer fick följa med mig hem!



För ett par veckor sen hade jag ingen orkidée alls, något jag brukar ha.. nu har det fyllt på sig fort! Först kom Anders hem med en jättestor vacker till mig, sen fick jag två av svärmor.. och nu två till! Jag har mycket vackert i mina fönster nu!

Det var en väldigt lyckat och trevlig dag! De sista bilderna tog jag till Thelma...

Kommentarer
Postat av: Jonna
2011-03-28 @ 13:44:00 URL: http://Enköping

Jag är så ledsen att jag missade den där mässan! Jag tycker som du att det är busmysigt att få en mysig trädgård men har idétorka på min lilla plätt.



Och du....skulle du komma på tanken att köpa det där växthuset så flyttar jag in hos dig :))) Puss

Postat av: Herman Rescht
2011-04-02 @ 13:35:32

Tänk om det fanns en skog av transparenta växthus på en plats, då skulle vi kunna se på livs levande människor, Johannor o dyl, som själva växer med de plantor de odlar. Dessvärre handlar det mest designhysteri och få det att se "perfekt" ut. Vem skulle då våga eller vilja röra (ändra) i alla dessa välinredda växthus? Det är som någon sa på radion, det är ingen rock'n roll i de svenska trädgårdarna. Växthusen borde fungera som kuvöser för våra sönderstressade människor, som vill få ett nytt liv. Låter lite medeltid och klosterlikt. Men jag vill se vilda kvinnor växa där. Dyngkåt och hur helig som helst, som det stod i titeln på en bok. Kan tänka mig att skriva en bok - ja en avhandling - om folk som hittar odlar sig själva och hittar varandra ... i glashus. "Johanna med dill", t ex.



Jag höjer glaset för folk som får liv i sina glashus!



//Herman


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se - allt om bloggdesign!