INTERNATIONELLA HEN-DAGEN??

Feminism till det yttersta,
Genus så jag blir tokig.


Att det är internationella kvinnodagen har nog ingen missat idag, i alla fall inte någon kvinna. Män skiter nog i det mer eller mindre. Jag med för den delen.
För jag tycker det har gått för långt. Feminister kacklar och tjattrar om jämställdhet- men är det jämtställt att bara kvinnorna har en dag i almenackan då, men inte männen? Den ironiske säger antagligen att restrerande dagar på året är mannens dagar, men det köper jag inte heller.
Och visst har feministerna rätt till en del- att vi ska jobba för jämställdhet, men när de riktiga radikala menar att nu ska männen stå tillbaka, för att de har diskriminerat kvinnorna i alla år är vi väl ändå ute och cyklar?? För det är ju ändå inte dagens män (oftas ändå) som har diskriminerat oss, utan männen i tidigare generationer! Och merparten av de ligger ju i graven idag. Och vad är det för sandlåde fasoner att "ge igen"? Målet är ju att vara jämställda ju!


Kanske skulle männen föda barn med?


Sen kan ju denna jämställdhet diskuteras. Jag hörde på radion idag om ett företag som gav alla kvinnliga anställda en ros, dagen till ära. Det var ju snällt, men hade det inte varit bättre att ge de anställda lika lön, oavsett kön?

"Varsågod Hertha, här får du en ros värd 20 kr, sen att din manliga medarbetare har 3000 kr mer i månadslön diskuterar vi inte!"

Det finns bara ett ord för det: KORKAT!

Och hur jämställd är egentligen föräldraledigheten? Där tar kvinnan oftas största delen av föräldraledigheten, och den första delen av den. Varför? Jo, för att barnet behöver sin mor... Det börjas tjatas om det redan på BB, där man ser till den nyfödda och nyblivna mamman. Den stackars pappan får hänga med på ett hörn och kanske lär barnmorskan pappan att byta en blöja. Vad är det som säger att en nybliven mamma kan byta en blöja bara för att hon är kvinna??

I många fall är det ju så att mamman måste vara hemma den första tiden, om hon ammar, men om barnet inte ammas, vad spelar de då för roll om det är mamman eller pappan som är hemma?

Anders har ju varit hemma nu i en dryg månad, sen Thor var 5 månader och det har gått utmärkt. Anders och jag är lika mycket föräldrar åt VÅRA barn- för det är inte mina barn, och inte heller enbart Anders, det är VÅRA!! Vi gör saker på olika sätt, men båda fungerar. Och är det inte väldigt diskriminerande mot många män att inte de får vara pappalediga tidigare under barnets liv? Från skitforumet "Familjeliv" (som komiskt nog har blivit utsett som Sveriges bästa internetforum) så hävdar många tjejer att det är deras RÄTTIGHET att vara hemma i början. Och att barnet behöver dem mest? Stackars barn, som har så inskränkta mammor som inte tror att deras partner är lika bra förälder. Och skaffar man inte barn med en partner som man tror blir en bra förälder? Varför misstror dessa tjejer att killarna inte kan ge de gemensamma barnen samma omsorg?


Thor har jätteroligt hemma med pappa!
Och gissa om jag längtade hem till dem när jag fick bilden...

Studier har visat att vi faktiskt gör skillnad redan på BB på små nyfödda flickor och pojkar. Och då kommer vi in på nästa ämne som jag kan reta gallfeber på mig. Detta extrema genustjat! Vissa förskolor har slutat kalla små töser för "hon" och gossar för "han". Det har blivit HEN- ett gemensamt namn där man ska se barnet och inte göra skillnad på han eller hon.

HEN??? Vad är det för idioti??
Det är skillnad på XX och XY, genetiskt, fysiskt och faktiskt även mentalt. Och vad är det för fel på det?
Jag vet inte om ni som har barn har tänkt på det, men se på BVC, på barnens tillväxtkurvor är det på flickor markerat med en röd linje och för pojkar.... blått! Och det ligger i programmet och kan inte ändras av BVC sköterskan. Pojkar och flickor har även olika kurvor för att de är och växer olika.
Iof kan jag tycka att man kan ändra alla linjer till röda, för de syns faktiskt bättre!

Nåväl, det är feminister som har arbetat för att få jämställdhet mellan män och kvinnor, och visst är det bra, men idag så är alla medvetna om att vi arbetar för jämställdhet, så varför då ha en Internationell Kvinnodag, om vi inte har en Internationell Man dag? 
Varför inte skrota hela idén och istället har Internatonella Jämställdhetsdagen, då vi kan uppmärksamma jämställdheten?

ELLER SKROTA HELA SKITEN OCH SKRIV IN 365 DAGAR AV INTERNATIONELLA HEN-DAGEN!

För mig betyder den här dagen nämligen något helt annat. Det är Temeldagen! Thelma, som vi kallar för Temlan, har ju inte sitt namn i almenackan så det här blir hennes "namnsdag". Thor har ju en namnsdag varje vecka.
Idag fick Thelma sin första semla... hon smakade lite grädde, annars var den roligast att kladda med!


Temla äter temla på temeldagen!


Kommentarer
Postat av: Sofia
2011-03-09 @ 07:21:34

Amen! :-) Kan inte hålla med mer än jag redan gör. Väldigt bra skrivet. När jag läste om den där förskolan där allt skulle vara könsneutralt så trodde jag knappt att det var sant, så oerhört löjligt och korkat och diskriminerande.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se - allt om bloggdesign!