Fula gubbar på internet!

Vad vet du egentligen om säkerhet på Internet? Om vad vanliga communitys egentligen står för? Om "fula gubbar" och pedofiler?

Idag har jag lärt mig mycket, och jag blir rädd, riktigt rädd.

Idag på min skolsköterskepraktik skulle det vara föreläsning på eftermiddagen som min handledare trodde jag skulle kunna tycka vara intressant. Det var en föreläsare vid namn Mats Andersson från företaget Netscan som hade en heldag i den skolan jag praktiserade. Han hade under dagen föreläst för de riktigt små skolbarnen i grundskolan, för att arbeta sig uppåt i åldrarna. På gymnasienivå hade han delat på flickorna och pojkarna. Vid halv tre på eftermiddagen var det dags för lärarna och annan skolpersonal att få ta del av denna föreläsning. Senare på kvällen var föräldrar till skolbarn välkomna.

Jag måste säga att det var en hemsk föreläsning- riktigt skrämmande om ett obehagligt ämne. Men oj vilken föreläsare Mats är! Och att orka hålla föreläsning från tidig morgon till sen kväll!

Mats berättade mycket om vilka faror som finns på nätet som barn och ungdommar lockas till. Och att det igenomsnitt tar 3-4 minuter för en person med dåliga baktankar att bli kompis med ett barn på internet. Och att dessa "fula gubbar" finns på alla siter, även dem för mycket små barn och att de även söker kontakt, och har fått kontakt med så pass ungar barn i 8-9 års åldern, både flickor och pojkar och det lätt! Skrämmande!
Mats beskrev dessa män (för det är oftas män) som mycket skickliga och manupulativa. De kan locka barn med virutuella möbler på siter som habbo, mot bilder. Lockar småpojkar att bli modeller, och vill då ha bilder på dessa barn i badkläder- och samlar sedan på detta.

På min tid samlade vi på Garbage pail kids, min mamma på filmstjärnor i form av små kort. Fick man dubletter av en serie bytte man med kompisar. Nu sitter alltså snuskgubbar och byter bilder på barn i en viss serie med varandra. Sjukt så in i helvete!! Mats berättade om en pappa som satt och gick igenom sin dator och raderade saker. I datorns papperskorg hittade han en bild på sin 9 åriga (!!!) dotters underliv som hon själv hade tagit kort på. Pappan frågade vad det var, och flickan berättade att hon hade fått en liten kanin som sällskap till hennes virutuella häst på en site. Flickan hade inte råd att köpa denna kanin själv- för de kostade ju riktiga pengar och man behövde ett kreditkort för att köpa den- vilket hon inte hade. En "kompis" hade då erbjudit henne en kanin- mot fotot. Och en 9-åring förstår faktiskt inte alltid att hon/han blir utnyttjad. Och vi kan inte heller ställa det kravet!

Mats berättade att dessa manupulativa män får kontakt med barn på så alla sidor som finns och lockar till sig msn-kontakter där det sen börjar spåra ut. Barnet säger då oftas ifrån, ber snuskgubben dra till skogs och försöker blockera denna person. Ofta börjar då mannen hota barnet på många sätt, som att barnet har gjort något fel och om han inte får vara kvar som en msn-kontakt ska barnet bli polisanmält ect. Ett barn som kanske är 11 år och först nu förstår att detta är inte rätt, men får slängt i ansiktet blir självfallet väldigt rädd. Ett hotat barn tror denna persom och vågar inte mer än säga nej. Och kan vi klandra detta lilla barn? Nej- sjävlfallet inte.

Tyvärr är det ofta så att de som får reda på att ett barn har blivit ofredat på nätet sist av alla är barnets föräldrar. Barnet vågar inte berätta av rädsla av att mamma eller pappa ska bli arg. Viket ofta föräldrar blir, av ren rädsla! Hur kunnde detta hända? Och så tar mamma/pappa barnets dator eller tar bort deras internetuppkoppling. Är det rätt? Vi tror nog lätt det, men barn kommer åt internet överallt. Hos kompisar, i skolan, på cafeer eller i sin mobil. Ofta behöver även skolelever internet och en dator idag i sitt skolarbete.

En annan sak som jag tror att många unga tjejer idag inte tänker på är att de laddar upp bilder på sig själva på siter när man kan rösta vem som är snyggast. För att få bekräftelse... de som de inte är medvetna om är att denna till synes oskyldiga site från Sverige i själva verket ägs av ett stort företag innom porrindustrin och dyker upp ett par månader senare på deras utländska site.

Hur löser man då problemet?
Prata prata prata. Disskutera, och jag tror man ska göra det tidigt. Innan barnen börjar surfta på nätet, alltså redan när de går på förskolan. Och framförallt berätta för sina barn att vad som än händer blir jag inte arg på dig. Du måste berätta om någon verkar konstig mot dig på nätet. För i slutändan, oavsett vilka bilder barnet eller tonåringen har laddat upp eller delat ut till andra på nätet så är det inte dennes fel. Den som har gjort fel är ju den vuxne som faktiskt utnyttjat personen!

Det här fick mig verkligen att tänka till. Jag skulle kunna skriva om denna föreläsning hur länge som helst. Även om jag är medveten med faror på internet så lärde jag mig så mycket nytt, och jag fick många nya kunskaper som jag tror att jag kommer ha användning för både som förälder, och innom jobbet.

Det jag kommer göra med mina barn är att det blir inget internet på deras rum. Fast den dagen de får mobiltelefoner kommer de kunna surfa ändå. Tekniken går frammåt. Jag kommer aktivit gå in på de sidor och communitys de är medlemmar på och verkligen sätta in mig i dem. Jag kommer försöka förklara att en "ful gubbe" inte behöver  vara en gubbe i 50-års åldern som luktar svett. Det kan faktiskt vara en snygg 20-åring med. Eller en kvinna.
Det räcker inte att prata om det här en gång, eller lite då och då,utan att ständigt ha det i tanken. Att ha en öppen kommunikation med sitt barn, och framförallt vara rak och säga att jag blir inte arg på dig, jag blir arg på den som utnyttjar dig.

Vad kommer du göra för att skydda dina barn?

Jag kan verkligen rekomendera dig att om du får möjlighet gå på en föreläsning från netscan. Eller om du jobbar nära med barn, se till att han kommer och föreläser för er på din arbetsplats. De 2½ timme föreläsningen tog gick snabbt, och jag tror att alla fick många nya infallsvinklar.
Kolla in netscans hemsida: www.netscan.se

Kommentarer
Postat av: Helena
2011-03-10 @ 10:20:13 URL: http://familjenlever.blogg.se/

Fruktansvärt att det finns! Duktig du är att skriva!!

Postat av: Becky - Mamma till Cassandra
2011-03-10 @ 12:50:39 URL: http://smuk.blogg.se/

Gud vad du skriver bra! Och jag ska absolut kolla in deras hemsida :)

Det är hemskt att det är så lätt för dessa äckel, kvinnliga som manliga, att ta kontakt med våra barn. Och jag är livrädd för att något ska hända min dotter, mina syskon eller ja vem fan som helst.



Det är så viktigt att man sätter sig ner med barnen och förklarar för dem att det finns både män och kvinnor som är ute efter att utnyttja i både bilder och fysiskt. Och att de aldrig ska lämna ut bilder på sig själva, och absolut aldrig vara rädda för att berätta för mamma eller pappa.



Ska länka till ditt inlägg på min blogg på andra ka läsa :)

Postat av: Rikke
2011-03-11 @ 10:08:27

Hejsan tösen!



Håller helt klart med dig om att de fula gubbarna absolut inte är äckliga utan snarare en person som tar väldigt bra hand om sig för att inte väcka några misstankar! Har även hört att de i några fall ser till att ibland även ha andra barn som tar kontakt med nya offer åt sig. Dessa är då ofta rätt nära i åldern för just den åldersgrupp som dom jagar.

Man vill ju bara hänga ut och slänga dem åt vargarna eftersom rättsystemet fortfarande inte fungerar till 100% på just de utsattas sida.



Jag pratar väldigt ofta med min tonårspojke om just sånt här och kollar hans dator flera gånger i veckan efter skumt material. Och han är väldigt äcklad av vad han fått höra om just fula gubbar. Jag har inga bilder på honom på nätet eftersom han inte vill det själv.



Toppen att det finns eldsjälar som verkligen värnar om alla de olika utsatta grupperna världen över och väcker tankar hos människor som har en tendens att bara gå i samma vanliga dvala dag ut och dag in.



Pöss å kläm

Postat av: Mia
2011-04-02 @ 10:14:30 URL: http://mia386.blogspot.com/

Verkligen bra skrivit, och man blir rädd! Jag ska försöka få hit honom till antingen byn här jag bor eller till kommunen!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se - allt om bloggdesign!