Söndagsutflykt med Pum och Nopp

Eftersom vi är småbarnsföräldrar blev det ju knappast något vrålfestande igår. Vi gick inte ens till någon brasa.. för att vid den tiden så hade båda små däckat hemma. Å andra sidan var vi inte heller trötta eller bakis idag- så det passade ju bra med en söndagsutflykt!

Efter att ha packat ned lite matsäck, ute-filten, båda barnen och diverse blöjor och annat praktiskt bar det iväg till bussen.




Redan här borde vi ha blivit misstänksamma. Det var inte alls speciellt varmt ute ju!




Bussresan gick jättebra, Thelma tycker det är kul att åka buss, och Thor var nöjd han med! Efter det kom nästa spännande del av utflykten. Djurgårdsfärjan!



Thelma tittar faschinerat ut på vattne, på alla båtar, på fåglar och oj vad roligt det är... i ungefär 10 minuter...

..tills hon kom på att vattnet var kallt. Då fryser man... då fryser båten.

Thor å andra sidan, han var bara glad hela tiden! Men det kanske man är första gången man får åka båt?


Tanken var att vi skulle gå en runda på djurgården och stanna någonstanns och äta det vi hade med oss, kanske hitta lite ankor att mata. Men faktiskt- det var kallt, och framförallt jag och Anders hade för lite kläder på oss. Så vi ändrade våra planer. Anders hade aldrig varit på Vasa museeumet, så vi gick dit istället! Och det var en riktigt hit!

Efter lite påfyllnad av energi så satt vi igång att gå runt. Thelma var så roligt, för henne var det jätteroligt att titta på alla båtar.. allså även alla modeller! Jag har varit och tittat på Vasa ett par gånger tidigare, men det var ett par år sen. Min farfar när han levde, gillade att ta med både mig och min bror på en massa olika museér. Första gången jag såg skeppet Vasa var på det tidigare stället, och vad jag minns var det inte alls lika roligt. Nu är det verkligen anpassat för alla åldrar!



Thelma testar dykklockan.

Tyvärr hade jag inte med min riktiga kamera (måste ladda batteriet!) så jag kunde bara ta med iPhonen. Blir dåliga bilder, framförallt när det är mörkt... men här kommer i alla fall ett försök till att visa hur häftig Vasas akterparti ser ut, när man står långt nedanför!



På väggen bakom oss hade de byggt upp delar av hur utsmyckningen såg ut från början. Thelma blev väldigt glad när hon såg att två av gubbarna hade pung... vilket hon glatt berättade för Anders, högt och ordentligt så att de runt om hörde. Och om de var turister och inte förstod Svenska, så kan hon även, mycket noggrant peka ut både "pum" och "nopp"



"Pum och nopp"

Efter ett par timmar bar det av hemmåt. Trots att det inte blev som vi hade tänkt oss så blev det jättebra! Och vi lyckades faktiskt trötta ut båda små totalt! Thelma ville faktiskt gå upp ur badet själv ikväll så hon kunde få sova...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se - allt om bloggdesign!