Nytt att pilla med...

Snart jul, och nästan alla julklappar är klara. Nästan. Det som är kvar är ett projekt som jag har jobbat lite med, och som jag kommer fortsätta med ikväll när de små somnat och säkert även efter jul.
 
Thelma vill nämligen ha ett dockskåp. Och det kommer hon få, samma dockskåp som jag hade som liten, och även min mamma!
Det är ett Lundby dockskåp från slutet av 50-talet. Det finns flera olika modeller på Lundbys dockskåp har jag forskat fram, som Småland, Göteborg, Gotland. Det här heter dock bara Lundby då det är ett av de första.

Mamma fick dockskåpet som liten, och en del möbler finns även kvar från den tiden. När jag fick dockskåpet så tapetserade min pappa om det och la in lite nya golv och jag fick lite nya möbler. När jag hämtade hem dockskåpet från mamma och pappa såg jag att det var rätt så slitet och jag har börjat renovera om det. Jag kan säga att jag har verkligen fastnat i det projektet- men samtidigt så skönt att bara få sitta och pyssla! Jag har alltid gillat pyssel, men har de senaste åren inte tagit mig tid för det...
 
Jag har skapat en ny kategori där ni får se hur renoveringen går frammåt!
 
 
 
Från början var nog del av yttre ramen blå på detta hus. Här är det  i sin helhet. Pappa målade om taket när jag var liten. Det övre rummet (med julgranen i) är helt orginal och med en mycket sliten tapet. Även vardagsrummet där nere är helt orginal, med sliten men rätt så häftig orginalfondvägg!

De schackrutiga papprerna i framkant ska bli nytt golv i köket.

De andra rummen är renoverade, men kommer göras i ordning ändå...
Pappa drog även in el i skåpet, men efter att ha övervägt tog jag bort det och det kan jag ev sätta in senare igen.
 
Det här hade jag som kök när jag var liten! Tapeten är från mitt första sovrum som nyfödd!
 En flygel mamma hade som liten! Jag ska försöka hitta nya tangenter att limma fast. Som tur är finns det mesta på nätet!
 
Badrummet. Har i slutet av -70 talet eller i början av -80 talet fått en renovering med orange plastmatta och "prickig till tusen" våtrumstapet. Jag fick skära bort några delar av tapeten som hade börjat lossna. Jag beslöt mig för att börja med det minsta rummet, vilket var rätt så dumt.. minst rum- mest pilligt...
 
Efter att ha grundmålat alla väggar vita, så limmade jag fast nytt "kakel" och nytt golv.
Alla tapeter har jag hittat på nätet på olika sidor (googla på  printies wall pape) där kan man även hitta golv. Jag skrev ut på vanligt skrivarpapper. Många rekomenderar att tapeter förseglas med ett matt spray-lack för att förhindra att färgen "flyter ut" senare. Jag hoppade över det eftersom jag tror att Thelma kommer leka sönder tapeterna innan... Med vanligt limstift på baksidan av pappret färster jag det sen på väggen. Pilligt!! En annan tapet fick jag mönsteranpassa och det var jobb!
 
Hur jag gjort golvet skriver jag i ett annat inlägg- men mönstret är printat på vanligt papper med.
 
 
Badrummet klart! Mina gamla möbler enligt 70-tals mode! Väggskåpet sätter jag upp när alla andra rum är klara!
Eftersom möblerna är i 70-talsstuk valde jag ett golv efter det.
Tyvärr saknar jag den tillhörnade badrumsmattan och duschslangen till badkaret, men med saker som är över 30 år känns det okej!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se - allt om bloggdesign!