Thelmas dockhus- eller historien om ett skrytbygge!

Jag är färdig!! Och jag är så grymt stolt över mig själv och hur fint det blev!!
Jag ser riktigt fram emot att se Thelma när hon ser dockhuset!

Jag har tidigare visat hur badrummet blev klart, och nu kommer de andra rummen!
 
Sovrum
 
 
Det mittersta rummet på övervåningen, och det rummet som var i bäst skick. Pricken mitt på tapeten är klister efter en tavla störde jag mig dock på så jag beslöt mig för att tapetsera om. Och så hittade jag en fin tapet...
Jag hade tänkt ett nytt golv med, men beslöt att ha kvar det som fanns eftersom det var så bra tillskuret och passade in.
 
Det blev.. fiskar!! Lite pilligt att mönsterpassa den här tapeten, men rummet var ändå rätt så lätt att göra eftersom det bara finns dörrar och inga fönster. Pilla runt fönster är svårt... Än så länge finns det bara två sängar i rummet, men tanken är att Thelma ska få mera möbler till sitt hus eftertiden som går. En del möbler ska bytas ut med. Behöver jag säga att jag campar på Tradera?
 
Barnrum
 
 
Det andra rummet på övervåning. Orginaltapet från 50-talet som är väldigt sliten. Och ful. Kunde de inte göra snyggare gråa tapeter på den tiden?? Det här rummet minns jag att jag själv tyckte var väldigt tråkigt när jag var liten.
Thelma kommer i julklapp få två nya dockor- en mamma och en pappa. Och en liten bebis. Så det här rummet tänkte jag göra som gulligt barnrum!
 
 
Jag har frågat unga damen lite vad hon tycker om. Jag blev glad när hon sa rosa och fjärilar, och jag hittar den perfekta tapeten! Och på det, en bård med nallar!
 
 
Hörnen först! Svårt att komma åt, och hörnen ska bli "skarpa" utan veck.
 
 
Det är inte så mycket till barnrum ännu- men det kommer. Det är väldigt gammla möbler med. Soffan är från 50-talet och de andra möblerna är i plast. Från början var det två sängar, men en fick jag kasta då den hade spruckit. Jag ska försöka hinna göra en madrass och sängkläder till sängen med innan julafton! Men jag tycker själv att det ser hemtrevligt ut! Kanske är det ett gästrum i väntan på att en bebis ska komma till familjen?
 
Köket

Köket var ett rum jag funderade ett tag över om jag skulle tapetsera om, av nostalgiska själ. Tapeten som satt däri var nämligen samma tapet jag hade i mitt rum som nyfödd. Inte för att jag själv minns det, men det var ändå roligt. Vid närmare titt så var tapeten rätt så smutsig, även om jag försiktigt försökte tvätta den.
 
Min tapet fick bli förevigad såhär istället. Och jag försökte hitta en snarlik som ändå skulle passa med mitt 70-tals kök. Korkmattan åkte dock ut illa kvickt och golvet blev schackrutigt. Jag gillar schackrutigt och hoppas att vi skaffar det hemma på riktigt så småningom, fast i hallen!
 
I köket blev det även en golvlist. Av den enkla anledningen att tapeten blev lite ojämn längst ned... Jag har även satt dit en bård eftersom jag.. ja jag gillar bårder i dockhus.
 
 
Kaffebryggaren är en vinst från Tradera som kom med posten idag! Nyare Lundbymöbler är det idag en espressobryggare, men en fin Melittabryggare passar klart bättre här!
I köket ska det såsmångingom komma in ett nytt bord och stolar. De som står där nu är i plast och jag ser att de har börja bli sneda och inte kommer hålla så mycket längre. Även gardiner ska in i rummen, men jag ska bara hitta det som är rätt först!
 
Vardagsrum

Oj oj, ett vardagsrum! Med facit i hand, det här rummet är det jag skulle ha börjat med eftersom det är störst och det är mest utrymme att arbeta in. Jag gjorde ju nybörjarfelet att börja med det minsta. Förhoppningsvis får jag till i flera dockskåp i framtiden- för det här projektet har gett mig mersmak!
 
 
Japp, gråa väggar- som var standard i alla rum men här med röd fondvägg. Jag gillar fontväggen egentligen, den är riktigt härligt retro! Men tyvärr skadad. Jag beslöt att ändå ha en fondvägg!

Att sätta en randig tapet var faktiskt lättare än vad jag trodde! Fondväggen jag valde var jag först lite skeptisk till. Jag trodde att den kanske skulle bli för blek. Men det här blev en bra kombination! Jag valde att börja med den randiga tapeten och sätta den i hörnet, fondtapeten ligger alltså lite omlott med den randiga!
 
 
Golv på plats! Självfallet ett "parkettgolv" i fina rummet! Eldstaden fick sig en uppfräschning då den var lite kantstött.
 
Visst ser det mysigt ut! Jag har lite mattor med, men såg att efter ca 27 år på en vind var de lite vikta och knöliga så jag har lagt dem i press. De flyttar in till julafton! Jag kommer byta ut soffgruppen till en som jag vann på Tradera som är helrosa. Jag är helt enkelt lite för rädd om den här...
 
 
I andra hörnet står flygeln och fina klockan, mammas möbler från början! Efter jul ska jag på jakt efter en spetsgardin med!
 
Resultatet

Jag är mer än nöjd! Jag är riktigt stolt över mig själv! Och det här var riktigt roligt och jag vill i framtiden göra ett dockskåp till Thor med! Det blir lite annat i det, han ska själfallet ha ett stort garage istället! Är man bil och fordonstokig så är man! Jag skulle faktiskt tänka mig att göra ett skåp bara till mig med.. men jag vill att skåpen ska få göra det som är tanken bakom det med. Med ett dockskåp ska man leka. Och jag kommer inte sitta och leka med ett eget... vi får se vad som händer! Ett till Thor blir det i alla fall!
 
Förebild:
 
Efterbild:
 
Mitt eget skrytbygge! Hoppas att Thelma blir glad!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se - allt om bloggdesign!